lauantai 17. syyskuuta 2011

Olen yhtä ihminen











MONTA PÄIVÄÄ SUJUNUT hyvin. Monta iloista päivää, ateriat ajallaan, osaan olla tarkka. Jokaisesta ruokaympyrän lohkosta jotain. Tykkään enemmän ruotsalaisesta. Suomalaisessa ruokaympyrässä ruoka-aineet on jaettu kuuteen eri osaan. Monia osia on siis yhdistelty, ruotsalaisessa ruokaympyrässä taas kaikki lohkot ovat yhtä suuria ja jokaisesta pitää ottaa jotain. Jos käyttäisin sitä suomalaista, saattaisin ajatella, että koska otin tätä, en tarvitse enää tuota - nehän ovat samassa lohkossa. Siispä suosin ruotsalaista.

MONTA PÄIVÄÄ SUJUI hyvin. Säännöllistä syömistä, iloa. Rakensin lautaseni huolellisesti ja nautin ruokailuhetkistä. Kerran erehdyin tarttumaan toiseen kirjaan - Olet mitä syöt. Se oli virhe. Vältä piilosokeria. Tavallisessa jugurtissa on sitä. Vältä rasvaa. Vältä sitä ja tätä. Syö paljon kasviksia, niin maha täyttyy. Menin paniikkiin. Eikö siinä toisessa oppaassa juuri kehotettu syömään kaikkea, jättää kielletyt- lista pois ja syödä kunnes on kylläinen? Ahdisti, juuri, kun olin oppinut jotain, joku toinen tuli ja musersi kaiken.

SE KIRJA OLIKIN vissiin tarkoitettu keski-ikäsille, toisen tyypin diabetekseen sairastumisriskin alla oleville henkilöille.



MÄ KAHMAISEN MAASTA lunta kouraani, se on ensilumi – pitkän koulutaipaleeni ensimmäinen lumipallo. Puristelen palloa tiukaksi pienessä nyrkissäni. Sitä ei sitten saa heittää, Sanni sanoo. Ainiin, muistan, ja tiputan pallon pois kädestäni. 

Ja heitin pallon melkein Sannin silmään, sen uskoi myös opettaja, joka antoi jälki-istuntoa.


KOKO VIISITOISTAMINUUTTISEN MIETIN kuumeisesti keinoa. Keinoa välttää rangaistus, keinoa välttää kertomasta vanhemmille. Jos jotakin pelkäsin opettajien lisäksi, niin vanhempia. Siis auktoriteetteja. En voinut kuvitellakaan, mitä kertomisesta olisi seurannut. Aina piti olla kiltti, minusta tuntui. Väärensin isäni nimikirjoituksen.


KYLLÄ SE MEIDÄN Laura on etevä, aina kehuttiin. Todistuksia esiteltiin juhlamekoissa kevätjuhlien ja joulujuhlien jälkeen, todistuksia ja välitodistuksia ja aineita kirjoitusvihkoista, ja niitä ihasteltiin ja olin tyytyväinen. Koska pingotin. On totta, että olen aina oppinut nopeasti, ja muutenkin ollut ”hyvä” koulussa. Valitettavasti siihen liittyi myös se ikävä seikka, että mun piti olla hyvä koulussa. Mun piti tehdä kauan läksyjä ja lukea monta tuntia kokeisiin. Mutta mä sain hyväksyntää.


POLKKATUKKA, NIKOTTAVA ITKU ja punertuneet silmät. Laura, viis vee. Ehkä näiltä ajoilta lähti mun häpeäntunteet.

YKS PÄIVÄ MÄ ahdistuin, tuntui, että kaikki vaatteet puristi ja olo oli liian suuri. Mä aloin katua jo parantumista. Mä juttelin mutsin kanssa yhteen asti yöllä. Itkettiin ja mä kerroin sille, että mä häpeän. Mä piilotan sen mun sisäisen tytön, sen viisivuotiaan Lauran, mä hakkaan sitä, mä pahoinpitelen sitä, mä en anna sen näyttää todellisia tunteitaan, mä en anna sille ruokaa, mä satutan sitä. Mun sisällä nimittäin on vielä se sama ihminen, joka oli 12 vuotta sitten. Ja mä häpeän, se on jotain, jotain mä häpeän. 

HÄPEÄN OLLA HEIKKO. Viime aikoina mä olen hävennyt hiipuneita voimiani, häpesin ainaista väsymystä ja innottomuutta. Mihin se ilo on kadonnut, mihin se loiste sun silmistä, ihmiset ajattelee. Se ei ole se sama energinen ja inspiroiva Laura enää. En olekaan, halusin itkeä. Oli pakko selitellä, joka suuntaan kertoa syitä, ettei kukaan vaan olisi pitänyt minua.. niin, minä? Mitä muut olisivat ajatelleet, jos olisinkin ollut väsynyt ja veltto ”ilman syytä”? Olisiko minut hyljätty, pelkäsinkö sitä, vai kenties suosion menettämistä? En olisikaan enää se sama Laura, josta kaikki tykkää.


MÄ HÄPESIN MYÖS silloin, kun mä kerroin ihmisille mun anoreksiasta. Mä häpesin, koska mä olin ”epäonnistunut” jopa anorektikkona! Mä en ollut semmonen laiha, mä en päässyt sairaalaan. Nyt kaikki varmaan ajattelee, että eihän toi edes ole laiha. Tolla ei ole oikeutta sanoa, että sillä on anoreksia, jos se ei edes ole laiha, ne varmaan ajattelee. Mä häpesin jälleen itseäni. Ikään kuin mulla ei olisi edes oikeutta elää.

MUTTA KYLLÄ MULLA on. Oikeus. Elää. Koska mä olen yhtä arvokas kuin kaikki muutkin, yhtä arvokas teinpä mä jotain suurta tai en. Yhtä arvokas pärjäsinpä mä koulussa tai en. Yhtä ihana lihavana tai laihana. Yhtä ihminen.






Kuvissa rakkaita ihmisiä.


Ps. Mietin ulkoasun muutosta, toi uus banneri saa olla tossa hetken.


8 kommenttia:

  1. Onko noi kuvat Jukalta ja Jaanalta? Ihania, kerro kaikille kovasti terkkuja <3

    Toi kirja mitä sä luit oli varmaan Paula Heinosen? Mähän käyn sen "koulukunnan " ravintoterapeutilla ja mun ruokavalioni, on varmasi aika pitkälti sellainen, koska ikävä kyllä mulla on sairaus, jota suurin osa suomen ruokateollisuuden tuottamista ruuista pahentaa :( mutta älä sä sellaisista kirjoista välitä, koska sun sairautesi parantamiseen tarviit aluksi kaikkea ruokaa :D

    mä saan valtavasti energiaa tästä ruokavaliosta, koska mua ei satu!! Ekaa kertaa sairastumiseni jälkeen mä en koko ajan tiedosta missä mun kymmenen varvastani sijaitsee, koska niitä ei satu 24/7!!! Mahtava tunne, koska ekaa kertaa mä pystyn itse vaikuttamaan näihin kipuihin, eikä tää sairaus vie mua nuarassa, ja niinhän nää autoimmuunnisairaudet yleensä tekevät! Koska lääkärit nostavat aina kädet ilmaan, "ei näitä tiedetä mistä tulevat". No sori lekurit ja elintarviketeollisuus, mä en tarvitse teitä enää!!! :D

    VastaaPoista
  2. Kaunis teksti, jälleen. (:

    VastaaPoista
  3. ♥ toi uus banneri on upea ja niin säkin!! mun pitää kertoo sulle jotain, mitä en netissä viitsi sanoa, koska oon kertonu vaan yhelle ihmiselle, koska mua hävettää.

    VastaaPoista
  4. Aivain ihana/kaunis teksti alko itkettään:/ Varsinki se että osa noista tunteistas on niin omiani, ymmärrän sua.
    Bannerion tosi ihana ja kuvatki kirjotuksessa tosi nättejä ja hienosti otettuja.(:

    VastaaPoista
  5. sulla on näköjään aika hyvälaatunen kamera, kuvien perusteella:)

    VastaaPoista
  6. Riikka (sisko): joo on Jukalta ja Jaanalta! Eiku se kirja oli Hanna Partasen :s Ja vitsin hyvä, kuulin faijalta et sul on ne tutkimukset nyt:P oon onnellinen sun puolesta <3

    Marie: kiitos paljon! :>

    Riikka: kiitos rakas<3 ja joo haluan ehdottomasti kuulla! :o

    Chrale: voi kiitos! :>

    Hilju: juu, mul on canon 450 D ja putkena sen perusputken (18-55mm) lisäks 70-300 mm :)

    VastaaPoista
  7. tästä blogista ja näistä kuvista tulee jotenki tosi rauhallinen fiilis ! :)

    VastaaPoista
  8. Ihanaa, kun uskallat kertoa, miltä susta tuntuu. Olet tosi rohkea ja arvostan sitä! Ja vielä enemmän, arvostan sua. Muista se ja arvosta myös itse itseäsi.
    Äläkä alistu muiden odotuksiin vaan kiipeile vaikka puissa ja huutele ruotsiksi kaverin kanssa, jos siltä tuntuu. Se myös pitää sisäistä pikkulauraa hengissä.
    Ja muuten, tykkään tosi paljon sun kirjoitustyylistäsi :)

    VastaaPoista

Olis kiva kuulla jotain.
Ihan mitä vaan. Leave a comment, please :)

Laura