perjantai 9. syyskuuta 2011

Symboloiko banaani elämää?

MÄ TUIJOTAN BANAANIA mun edessäni. Mä olin piilottanut sen kuivakaappiin, ettei kukaan ottaisi sitä. Olin päättänyt syödä tänään banaanin, ja kun sisko oli syönyt jo kaksi, piti toi viimenen yksilö piilottaa. Varmuuden vuoksi.

SE BANAANI OLI ihan keltainen ja vielä tosi tuore. Sen vois melkein haistaa, sen tuoreuden siis, se hedelmä ei ollut ollut vielä kauaakaan tässä maailmassa. Ei ainakaan meidän keittiössä. Inhoon muuten sellaisia mustapilkullisia banaaneja.

SE BANAANI SYMBOLOI mulle jotain. Ensinnäkin, olin lainannut kirjastosta pari anoreksiaa käsittelevää kirjaa. Ihan sairaan hyviä muuten molemmat, kyselkää jos kiinnostaa. Anyways, olen oppinut mm. niiden kirjojen avulla ymmärtämään itseäni paljon enemmän. Mun käyttäytyminen on ”normaalia”, jos on tällanen sairaus, tai ongelma, miten sitä nyt haluaa nimittää. Olen tajunnut, että ihminen todellakin tarvitsee energiaa, niin hassulta kuin se ehkä kuulostaakin. Ei ole ihme, kun en ole jaksanutkaan mitään. Kaikki energia, mitä olen itselleni sallinut, on mennyt peruselintoimintojen, niiden kaikkein tärkeimpien, hoitamiseen.

TOINEN JUTTU, JONKA mä olen käsittänyt, on että ihminen tarvitsee ihan kaikkia osia ruokaympyrästä elääkseen, ihan kaikkia ravintoaineita. Ja suurin osa aineista ei toimi ilman toisten aineiden tukea. Se on hassua. Mä olen elänyt vuosia vältellen esimerkiksi rasvaa ihan viimeiseen asti. Mitä vähemmän rasvaa, sitä parempi. Sitähän mainokset meille tässä perfektionistisessa yhteiskunnassamme suoltaa koko ajan, eikö vaan? Syökää vain tätä tai tätä, näillä laihtuu. Kauppa käy, kun ihmiset on tyytymättömiä itseensä. Oikeasti keho tarvitsee kaikkea, ja jos jotain puuttuu, se ei voi kunnolla käyttää sitäkään hyvää, mitä on jo saanut.

SE BANAANI OLI ylimääränen. Ikään kuin turha tekijä mun tarkasti suunnitellussa ja kontrolloidussa ruokavaliossa. Ylimääräistä oli jok’ikinen välipala, mikä meni kurkusta alas. Ylimäärästä ja turhaa oli ”liian iso” leipäpala, liian suuri kupillinen jugurttia. Liikaa oli edes yksi ylimääräinen elintarvike, yksi hedelmä. Se banaani oli vapaus.

MÄ OLIN PÄÄTTÄNYT alkaa syödä enemmän, päättänyt alkaa huolehtia itsestäni. Yks tosi tärkeä asia, minkä mä opin siitä kirjasta, oli se, että keho osaa aivan itse säädellä itseään. Se tietää milloin se tarvitsee jotain, se osaa ilmoittaa siitä (siksi mun aivoissani ei liikkunutkaan muuta kuin ruokaa), ja mikä parasta, se kertoo kyllä sitten, kun on saanut tarpeekseen. Ts. ylensyönnin vaaraa ei periaatteessa edes ole.

MUN ANOREKSIANI EI paljoa ole ulospäin näkynyt, mielestäni näytän varsin terveeltä, mutta oloon muuten se on vaikuttanut todella negatiivisella tavalla. Mä todellakin haluan toipua, kun vaan miettiikin eteenpäin elämää ja kuvittelee sen jatkuvan samalla kaavalla kuin tähän asti ..ei edes näe mitään elämää.

TAKAISIN SIIHEN BANAANIIN. Mä olin muuten päättänyt syödä tänään tosi hyvin. Ja niin söinkin, mutta sitten iltapäivällä.. mä tulin kotiin jo puoli kahden maissa, ja teki oikeesti mieli jo syödä.  Sitten söinkin kolmen aikaan. Päivällistä. Koska en halunnut syödä välipalaa, vaikka olin päättänyt syödä enemmän. Taisin ahdistua ”liiasta” syömisestäni, enkä syönyt taaskaan tarpeeksi. Jälkeenpäin tuli sairas nälkä, ja piti hakea se banaani.
Ahdisti aina vaan, nälkä jäi. Söin paahtoleivän, ja jugurttia. Ja jotain muutakin. Söin jopa suklaakeksin. Onneksi luin taas kirjaa, ja tajusin, että pitää syödä sekä säännöllisesti, että tarpeeksi. Ja monipuolisesti. Ja keho ilmoittaa nälästään niin kauan, kun sillä on puutostila menossa. Tuudittaudun nyt siihen. Huomenna tulee muuten kavereita, kun on Pirkan maailmanlaajuinen syödään yhdessä- kampanja. Me tehdään paljon hyvää ruokaa ja vietetään aikaa yhdessä. Eikä suupaloja lasketa.

Musta on muuten ihana ajatus antaa mun keholleni sitä mitä se haluaa, kun olen alkanut oppia, että silläkin on oikeasti oma tahto. Hassua. Mua hymyilyttää. Luulenpa, että pikkuvarvas kaipaa tänään vähän sipsejä.

15 kommenttia:

  1. sul on tosi koukuttava ja upee blogi ! ihailen erityisesti sun tyyliisi <: jatka samaan malliin ;D

    ♥ leave-world.blogspot.com

    VastaaPoista
  2. laura-rakas ♥ on ihana lukea, että sulla menee paremmin! syöt niitä sipsejä, vaikka kaks, sekin on jo voitto :)

    VastaaPoista
  3. oi kirjotat oikeesti tosi hyvin ja kuvatkin on hienoja :) niin että sait nyt uuden lukijan lisää

    VastaaPoista
  4. Sulla on tosi kivoja kuvia, ja täö postaus oli aivan ihana :)

    VastaaPoista
  5. Kirjotat tosi kivasti, ja hei hyvä jos oot oppimassa siihen et ruoasta nautitaan eikä suupaloja tarvi laskea! :-)

    VastaaPoista
  6. sulla on oikeesti tosi mielenkiintonen blogi. luin näitä postauksia pitkällekkin taakseppäin missä kerrot ahvenanmaankielikurssista ja vähän kaikesta, nää kuvatkin on superihania. ah, tänne pitää tulla toistekkin

    VastaaPoista
  7. Kirjoitat tosi hyvin ja selkeästi! Ja tää on tosi 'koskettava' tää postaus sun syömisestä. Ihastuin sun blogiisi ! :)

    http://wingstonails.blogspot.com/

    VastaaPoista
  8. vitsi oli outoo lukee tätä kun ei olla pitkään aikaan nähty tai puhuttu kunnol ja sit joteki yllätyin tai järkytyin tai sillee... ehk tajuut. Sä oot kaunis ja ihana älä murehdi tollasista asioista kun paino yms! Kaikki rakastaa sitä pirteetä ja ihanaa aitoa lauraa ! Älä pliis rankase ittees syömisjutuista, kun ei ne ole niin tärkeitä:)En kyllä ny osaa sanoo mitään oikein tai sanon nää tosi väärin, mut kyl se siitä Laura!:) Sä oot vahva <3

    Mut hei sitte mun synttäreiden aikaa voitais taas koota kaikki meiän vanha luokan tytöt yhteen ku ei olla nähty niiii pitkii aikoihi !:)

    -Sirkku

    VastaaPoista
  9. Sä kirjotat ihanasti, kiva lukee välillä vähän syvällisempääkin :) ja tsemppiä sulle jatkoon! :)

    VastaaPoista
  10. ei vitsit miten ihania kuvia nää kaikki! oot taitava (:

    http://tuulianna.blogspot.com/

    VastaaPoista
  11. Olet todella hyvä kirjoittamaan :O ja valokuvatkin ovat hyviä ;)

    VastaaPoista
  12. Tiesitkö, että "lapset on Herran lahja"? Jo varhaislapsuudessasi näin sinussa lahjan- taivaallisen viisauden. Tekstejäsi lukemalla ei voi kuin kiittää ja tulla osalliseksi samasta taivaalllisesta lahjasta- saamasi viisaus avautuu meille muillekin.

    VastaaPoista

Olis kiva kuulla jotain.
Ihan mitä vaan. Leave a comment, please :)

Laura