sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Viimeinen ilta



KIRPEÄ ILMA NIPISTI nenääni ja aurinko lämmitti selkää. Hihoista pilkottavat sormet kohmeisina kysyin itseltäni. Eletäänkö nyt syyskuuta?
Se tarkoittaa sitten sitä, että on syksy.

Aika jättää kesä taakseen.

Nyt muistelen, ehkä viimeisen kerran, viime kesää ja sitä, mikä sai mut tuntemaan näin
sillon joskus. / Fifteenin-leirin tunnelmat, kaivoin ne päästäni uudestaan.


Viimeinen ilta. 
sanoit juostaanko kilpaa
illasta kostealla niityllä
kuraa roiskui valkoiselle hameelleni
joka oli kevyt ja melkein lensi

Soitit Coldplayn Scientistiä 
ja manasit, kun et osannut
introa pidemmälle

Kaikki yhteiset illat
merkitsevät katseet hämärässä
kun muut olivat lähteneet
pitkät halaukset
ja katsoit silmiini
kuulostaa kliseiseltä, mutta melkein hukuin

Ja sitten olit sä
kuuntelit mun juttuja
ja rakastit
autoit mua 
vaikka sua sattui
ehkä lujempaa kuin tiedän

Juoksit mun perään 
kun kukaan muu ei tullut
istuit mun vieressä
laiturilla
kokeiltiin kelluuko kengät
aurinko laski vastarannan juhlijoiden niskaan
onneksi kaukana

Ja se viimeinen ilta
käveltiin ympäri juhlakenttää
kierreltiin tolppia
ja tasapainoteltiin penkeillä
sun askel oli hidas ja mun lyhyt
en uskaltanut katsoa sua silmiin
kun puhuit vakavasti
etkä hymyillyt niinkuin ennen

Kyllä mä välitän, en vaan voi
sanoit
ja mä ehkä ymmärsin
Onko täällä ketään, joka koskaan voisi
halusin huutaa
maailmalle
Nytkin, aikaa myöhemmin
tähdet ehkä kuuntelee
niitä on niin paljon
kirkkaita
maailma pyörii
kun katsoo ylös tarpeeksi kauan
ne tähdet on kuin lamppuja
pieniä valoja, joita laitetaan kattoihin
Miksei tähtiä saa alas?

Ja sitten oli viimeinen ilta
kun oltiin juostu sen niityn poikki
ja kaikki oli selvää
ja mahdollisimman epäselvää
mä tulin sun luokse
ja sä käskit mut pois
säkin olit surullinen
en vaan tiedä syytä

Ja kohta sä etsit mut
ja mä kätkin mun kasvoni sun rintaa vasten
hautasin pään
ja itkin
niin, että koko ruumis tärisi
ja pelkäsin, että sotken sun paidan
Eikä mulla ollut aavistustakaan
että silläkin hetkellä
sua sattu kovempaa

Miks meillä on onnettomat rakkaudet, mietittiin 
hiljaa istuttiin terassilla
ja katseltiin kuuta
Me ollaan päämäärättömiä sieluja
halutaan kaikki
muttei koskaan saada mitään
Ehkä ollaan liian taiteilijoita, hymyilin
omissa pikku haavemaailmoissamme
tunteet heittelee laidasta laitaan

Ja sitten oli se viimeinen ilta
kun mä istuin kippurassa lattialla
pianon vieressä
joka soi niin kauniisti
ja pidättelin kyyneleitä
kunnes en enää voinut

Ja sitten oli viimeinen ilta
ja sä saatoit mut perille
sanoit koita nukkua
enkä mä voinut
ennen kuin olin kirjoittanut
kaiken
tuskan paperille
tai ainakin osan
käsi vapisten tekstasin sinulle
älä muistele mua pahalla
älä ollenkaan
ja kyyneleet huuhtoivat kirjaimet pois

Aamulla en voinut katsoa sua
olisin muuten itkenyt
ja loppujuhlassa
komeampana kuin koskaan
seisoskelit rennosti
sydän vääntyi väkisinkin
käänsin katseeni pois

Ja kahvin ja ylimakean jälkiruoan jälkeen
halusit halata
odotit vuoroas 
itkuisten ihmisten takana
ja katsoit mua silmiin
niin pitkään
ja halasit
toisen ikuisuuden

Nämä eivät olleet hyvästit

Haluan vain unohtaa.

Ja sitten olit sä
joka halasit
kymmenen kertaa
pidä itsestäs huolta



ja soitit rakastan sua.

8 kommenttia:

  1. koskettava teksti, vaikka oliki ehkä vähän epäselvä.
    mut jatka kirjotteluu nää on kivoi ! :)

    VastaaPoista
  2. Aivan ihana teksti, kaunis ja koskettava. (:

    VastaaPoista
  3. kirjotit mielettömän kauniisti!!! sul on hieno lahja <3

    VastaaPoista
  4. osaat kyl kirjottaa pakko myöntää! ei kuvatkaa huonoja ole (:

    VastaaPoista
  5. Olet jotenkin onnistunut niin hyvin vangitsemaan tunnelman tähän (joo, tiedän, kliseinen ilmaus, mutta en olekaan kirjoittaja niin kuin sinä). En tiennytkään, että olet näin hyvä kirjoittamaan runoja! Tee lisää, jooko? Minä ainakin haluan lukea.
    t.Dolichotis salinicola

    VastaaPoista
  6. Moikkaa! :D

    Täysin asiaan liittymättä - ooksie jo suunnitellu kollaasin siihen Nellyn kisaan? Sain justiin omani omani valmiiksi (http://nelly.com/fi/libresse/4f6f71f5-fba7-4c13-ba93-eec7c35e32ee) ja ois superia nähdä muittenkin tekeleitä.

    VastaaPoista
  7. Kiitti ihmiset!
    Kuka Dolichotis salinicola? :D:D:D mutta kiitos :D
    Lila: öö en:D mikähän se on, pitää kattoo..

    VastaaPoista
  8. Wau Laura kyyneleet valuu väkisinkin ;( oot niin älyttömän ihana ja kirjoitat niin kauniisti ja herkästi etten voi uskoo sitä todeksi!!!

    VastaaPoista

Olis kiva kuulla jotain.
Ihan mitä vaan. Leave a comment, please :)

Laura